keskiviikko 16. heinäkuuta 2008

vaatteista ja asiakaspalvelusta

Kauppamatkustan vaatetus useamman päivän matkalle on haasteellista. Kun ei voi lähtiessään tietää, mitä vaatteita - minkä värisiä, haluaa käyttää eri päivinä. Mikä on olotila aamuisin, onko punaisen jakun vai kenties terran tai mustan vuoro ? Näin ollen matkalaukku pullistelee vaatteita, joista osaa käytetään ja osaa vain kuljetetaan muualla. Miespuolisten kauppamatkustajien elämä vaikuttaa helpommalta, vaatetus voi olla hyvinkin paljon yksinkertaisempaa. Jos olen väärässä tämän asian suhteen - oikaiskaa toki.


Hotellien asiakaspalvelu - samankin ketjun sisällä - vaihtelee mielenkiintoisesti. Samoin jopa saman hotellin eri ravintoloissa saa erilaista palvelua. Ehkä en ole S-ryhmän Amarillon kohderyhmää -olenhan tällainen pyylevä täti- ja siellä tarjoilijoiden huomion herättäminen on haasteellista - sen sijaan Rossossa ja Fransmannissa tämä luonnistuu helpommin. Kahdessa perättäisessä kaupungissa kävi juuri näin, Vaasassa ja Seinäjoella. Onko saman ketju eri ravintoloilla erilainen tapa toimia ja huomioida asiakas?


On mukava saada hyvää palvelua. Iloista ja huomioonottavaa. Vaasan Sokos-hotelli oli mukava paikka, siellä tervehdittiin iloisesti - ihan jokainen henkilökuntaan kuuluva. Niin vastaanotossa, käytävillä siivoojat ja aamiaisella tarjoilijat. Hyväksi koettu palvelu on hyvin pienistä asioista kiinni, harmittavan usein nämä pienet asiat jäävät tekemättä.

sekin on tietenkin asiakaspalvelua, kun jättää jonkin tavaran (tietokoneen hiiren) hotellihuoneeseensa, niin sen kotiuttaminen maksaa pakkauskulut 10€ ja postikulut päälle.

2 kommenttia:

noeijoo kirjoitti...

Oulun Amarillossa on minusta oikein hyvä palvelu, joskin sielläkin on usein täyttä ja kiireistä. Tarjoilijat käyvät kysymässä kesken ruokailun, että maistuuko ja tarvitaanko jotakin. Toisaalta Jyväskylässä tarjoilu ei pelaa, liian vähän henkilökuntaa. Ruokahan on kyllä hyvää molemmissa.

titu kirjoitti...

Oulussa minustakin palvelu pelaa - ja ruoka on hyvää.

Mutta - alkaako ruoka maistumaan liikaa samalta, kun tulee yövyttyä työ-yönsä S-hotelleissa ja ruokaa syötyä Amarillossa, Rossossa ja Fransmannissa.

Palveluun toki vaikuttaa se, jos henkilökuntaa on liian vähän - sehän ei silloin ole toki henkilökunnan vika.

Näissä kokemuksissani henkilökuntaa on ollut ihan riittävästi, oli jopa aikaa tutkailla työvuorolistat kolmissatuumin ennenkuin kysyttiin mitä matkalainen on vailla...