torstai 31. heinäkuuta 2008

hauki on kala ja 100. kirjoitus

Näin nyt kun sataa, niin on ihan hyvä kirjoittaa tämä sadas kirjoitus tähän blogiin. Sata kirjoitusta tänne, ensimmäinen kirjoitus mosaics -blogiin (ent. Värityskirja) 8.maaliskuuta 2006. Kirjoittamista ja kuvaamista, kuvien käsittelyä ja runojenkin riimittelyä. Välillä mietin, miksi kirjoitan, kuvaan? Olen päättänyt, että itselleni kirjoitan. Päiväkirjaa, muistoja niin sanallisesti kuin kuvallisesti. Se on hienoa, jos joku muukin viihtyy tuotosteni parissa. Viimeaikoina tekstiä ja kuvaa on tullut reilusti - ehkä se seesteisempikin vaihe tähän tulee.

Eilen kävimme pienellä kalareissulla Teuranlammella. (nimi ei ole ihan välttämättä oikein, näin mies sen muistaa). Miehellä oli mukana onkivehkeet ja minulla kamera (laturin johto siis onneksi löytyi). Mies muisteli lapsena käyneensä kalassa juuri tällä lammella useita kertoja, onkineensa haukia ja ahvenia - syötäväksi saakka. Ennen matka taittui kävellen - nyt nopeammin mönkijällä. Tosin ihan perille saakka ei tietenkään päästy (eihän millekään kunnon kalapaikalle - näin otaksun), loppu taitettiin jalan. Pari pientä puroa ylitettiin, minulle opetettiin purossakävelemisen taitoa - sitäkään ei ole aiemmin tullut harrastettua. Hyvin opin, ainoastaan punaiset haisaappat olivat ehkä liian lyhytvartiset, olisipa pitänyt olla jalassa kunnon kontiot.


Mies heitteli uistinta, minä kuvasin. Maisemia ja lähikuvia kasveista. Paljon kaunista katsottavaa löytyy, kunhan muistaa hiljentää tahtia ja katsella maastoa. Kunpa vielä tunnistaisi kasveja, joista otti kuvia niin kuvaaminen olisi mielenkiintoisempaa. Toisaalta minulle riittää niiden kauneus ja muutamat onnistuneet (omasta mielestäni) otokset. Tämän hillan kyllä tunnistin, kypsinä niitä oli vain muutama kuvattavaksi.


Minulla on mennyt vuosia, että olen oppinut nauttimaan luonnosta. Kävelystä ja samoilusta. Kulkemisesta vaikeakulkuisessakin maastossa - niin että saappaat tarttuvat kiinni suohon tai jalka lähes lipeää louhikossa. Olen opetellut pysähtymään - tähän on kyllä kuvaaminen auttanut paljon. Voisin kuvata erilaisia puunkäkkäröitä loputtomiin, samoin makro-kuvaus kiinnostaa. Minusta kuvasta löytynyt kärpänen oli hauska löytö - jos olisi yrittänyt kuvata kärpästä tarkoituksella, se ei liene olisi onnistunut.


Eilisillan saalis:

mies: 1 ahven ja 2 haukea (hauki on kala) - syödään tänään.

minä: 157 kuvaa, joista muutama onnistunut jatkojalostamista varten.

Ei kommentteja: