maanantai 15. syyskuuta 2008

onnistumisia asiakaspalvelussa- tai sitten ei

Vaikka kuinka puolustan asiakaspalvelijoita, myyjiä ja olen sitä mieltä, että hyvää ja laadukasta asiakaspalvelua on olemassa - niin onhan se niin, että toisinkin voi joskus käydä. Jari Parantaisen Pölli tästä on muutenkin hyvä blogi. Suurin osa teksteistä on vielä lukematta, mutta monelle yrittäjälle, asiakaspalvelijalle siinä on luettavaa, jonka pitäisi herättää aktiivista ajattelua.

Sinällään harmi on se, että hyvistä ja onnistuneista asiakaspalvelutilanteista harvoin luemme missään. Kuinka moni meistä muistaa antaa posiitiivista palautetta saatuaan hyvää palvelua?


Olen työssäni nähnyt rakentamisen ammattilaisia laidasta laitaan. Ongelma on se, että mistä kuluttaja / työn tilaaja voi tietää, kuinka ammattilainen tämä Remontti-Rape onkaan. Ei se, että häntä on suositellut naapuri tai kaukainen sukulainen vielä todista mitään, työn jälki voi olla järkyttävän huonoa. Ehkä kaikki eivät jaksa reklamoida huonosti tehdystä työstä, ja katselevat huonoja silikonisaumoja ja epätasaisen pohjan päälle tehtyjä "rittisen rakennelmia". Mutta pitäisi. Pitäisi vaatia ammattimaista jälkeä, ainakin silloin kun maksetaan ammattilaisen hinta / palkka.

Pitäisi olla "valkea lista". Kun mustaa listaa ei käsittääkseni saa julkisesti esittää, niin valkealla listalla olisi ammattilaiset, jotka osaavat työnsä ja lopputuloksena on laadukasta jälkeä.

Voisiko hyville asiakaspalvelutilanteille olla oma foruminsa, ainakin kiitosta voi lähettää Positiivareissa. Myös suora palaute asiakaspalvelijalle saa hymyn huulille ja päivän kirkkaammaksi.

Tee myyjän päivästä aurinkoisempi, kiitä hyvästä asiakaspalvelusta - silloin kun sitä saat.

Ei kommentteja: