keskiviikko 10. joulukuuta 2008

elämän rytmit ja syklit


Olen miettinyt, tapahtuuko elämässäni eri tapahtumat ja käänteet tietyin syklein, onko niissä kenties jonkinlainen rytmi. Olen aikonut ja aikonut tehdä elämästäni janan, johon merkitsisin elämäni käännekohtia. Näkisin kokonaisuutena elämäni vaiheet, onko niissä kenties jotain lainalaisuuksia vai onko kaikki sittenkin vain hallittua kaaosta.

Ehkä olen alttiimpi muutoshaluisuudelle ja muutoksille tietyin välein, voin jopa etsiä muutoksen mahdollisuuksia itse sitä tiedostamatta. Kliseiset ikäkriisitkin on tullut koettua, niin kolmenkympin kuin neljänkympin. Näistä ensimmäiseksi mainittu kriisi ei ihan välttämättä tuonut ihan kaikkea hyvänä -mutta opiksi olkoon nekin asiat. Neljänkympin kriisi taitaa olla vielä vaiheessaan -katsotaan mitä se tuo tullessaan.

Yhden työpaikan olen vaihtanut niin, että tunsi aikani olevan siellä loppu. Olin antanut kaikkeni, mitä olin voinut antaa, kehittämiseni kehittänyt. Muut vaihdokset ovat tulleet ulkoisista ärsykkeistä -näin ainakin luulen. Se kyllä pitää paikkansa kohdallani, että tietyn ajan jälkeen (oliko se n. 7 vuotta?) on aika vaihtaa tehtäviä tai työpaikkaa.

Minä ihailen ihmisiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja tehdä päätöksiä, jotka saattavat tuntua tällaisesta turvallisuuden hakuisesta ihmisestä jopa uhkarohkeilta. Näyttää siltä, että joskus niistä päätöksistä syntyy jotain suurta -jos ei uskalla tehdä mitään, ei saa mitään uutta. Tavallisessa, turvallisessa elämässä ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta ....

ehkä tässä sairaslomapäivinä minussa on herännyt pieni kapinallinen,
tai sitten minulla on liikaa aikaa ajatella ...

Ei kommentteja: